Dec 15, 2010

Tali Pusat Sudah Tanggal

Kebiasaannya pagi2 tok ma akan tukarkan pampers cucu2nya sebelum pg keje, pagi ni pun mcm biasa..masa nak tukar pampers aleesya kami tgk tali pusat nya belum tanggal lagi. *masing2 tak berani selagi tali pusat baby belum tanggal, tok ma je buat2 berani mandikan cucu2nya*

Hari ni juga hari ketiga saya mengurut badan *kecuali bahagian perut*..kakak yg datang mengurut tu siap bagi petua kalau tali pusat baby sukar nak tanggal petuanya adalah dengan menggunakan kain lampin baby itu, di mana bakar sedikit di bahagian hujung/bucu kain lampin dan abunya di sapu di bahagian pusat baby yang belum tanggal tu. Insya allah akan tanggal. Beliau mendapat petua daripada orang2 lama sewaktu cucunya yang lambat tanggal pusat, hari ke-40 baru tanggal, wah sangat lama tali pusat tu bertahan yer =)

Sebelum tengahari nurse sampai, hari ke 10 datang untuk timbang baby. tp nurse tu ckp hari ni hari ke-9, cos  baby lahir 6hb tghari, apa2 lah =) Apabila nurse nak bukakan pakaian aleesya untuk ditimbang, tgk2 dengan tali pusatnya sekali tertanggal, yeay! dan berat aleesya naik sikit jer menjadi 2.8kg jer...anak mama kena minum susu banyak lagi ni.

Alhamdulillah juga sehingga ke hari ini aleesya tak de kena jaundice. Ini adalah khasiat susu ibu sepenuhnya dan di hari awal2 kelahirannya saya selalu kejutkan aleesya untuk menyusukannya, yerla kalau nak ikutkan baby tidur je awal2 tu, masih merasakan suasana dalam perut ibu dan belum terbiasa dengan dunia luar.  Dan alhamdulillah susu saya pun banyak, jadi tak de masalah nak nyusukan aleesya tu. Kesian sangat kalau tgk baby yang kena jaundice kena inject n yg siap kena jemur. 'Aisyatul pun kena jaundice hari tu.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...