Mar 20, 2011

air longan

Ramai yg cakap air longan/mata kucing boleh membanyakkan susu ibu. Kalau nk senang, beli je air tin f&n seasons perasa longan & kurma merah. Tapi tak elok minum byk2 sbb minuman tin ni mengandungi perasa dan gula yg berlebihan so baik kita buat sendiri air longan di rumah.

Cara menyediakannya juga mudah, senang seperti abc aje =)

Beli longan kering dan kurma merah kat kedai cina jual herba (sheng shei), Giant/Tesco/Carrefour. Dia ada kt bahagian buah2 kering dan kekacang. Ada dah jual siap2 dalam peket kecil ikut gram. Kalau tak letak kurma merah pun tak pe.

Cara nak sediakannya: mula2 basuh longan dan kurma tersebut bersih2 kemudian rebuskan bersama air di atas dapur. Letakkan gula batu dan gula pasir secukupnya, boleh juga kalau nak letak gula merah. Rebus sampai mendidih dan kembang. Angkat, sejukkan dan boleh diminum.

Mudah kan? so apa tunggu lagi, mari kita buat sendiri di rumah. Longan bagus untuk sejukkan badan juga.  Khasiat lain boleh kebahkan demam, menambah nafsu makan & mencegah anemia. Buah longan mengandung zat besi, magnesium, fosfor, potassium, vitamin A dan C, tiamin, kalsium, serat, protein.

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...